Nauka kluczem do przyszłości
To kolejny projekt realizowany przez gminę Skoczów skierowany do dzieci. Dofinansowanie pozyskano w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z Europejskiego Funduszu Społecznego, działanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Głównym celem projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych oraz podniesienie jakości kształcenia, poprzez realizację programu rozwojowego polegającego na wprowadzeniu pozalekcyjnych zajęć w ramach kompetencji kluczowych:
Zaplanowano, że w zajęciach z kompetencji kluczowych weźmie udział 1566 uczniów gimnazjum i szkoły podstawowej.
Dla gimnazjalistów (940 uczniów) obok zajęć z kompetencji kluczowych, przewidziano realizacje zajęć z przedsiębiorczości oraz spotkania z doradcą zawodowym: grupowe i indywidualne.
Na potrzeby zajęć zostanie zakupiony sprzęt i pomoce dydaktyczne: projektory multimedialne, tablica interaktywna, laptopy, mikroskopy szkolne, gry, podręczniki, filmy związane z tematyką zajęć.
Zajęcia prowadzone są we wszystkich szkołach podstawowych i gimnazjalnych w okresie od 23 marca 2009 do 31 maja 2010 z wyłączeniem wakacji.
Powyższe działania wpłyną na poprawę wyników w nauce; zwiększenie motywacji do podejmowania dodatkowego kształcenia oraz podejmowania dalszej nauki i rozwoju własnych zainteresowań.
Dzieci zdobędą umiejętność korzystania z technologii informatycznych. Rezultatem uczestnictwa w projekcie będzie wzrost:
– wiedzy na temat powiązania rynku pracy z edukacją;
– wiary we własne umiejętności;
– samooceny;
– pewności siebie;
– umiejętności interpersonalnych.
***
"Nauka kluczem do przyszłości" – realizacja unijnego projektu w Szkole Podstawowej nr 6 w Pierśćcu
Jak powszechnie wiadomo, szkołom stawia się obecnie wysokie wymagania podyktowane szybkim rozwojem techniki i postępem cywilizacyjnym. Tak więc współczesna szkoła ma dbać o wszechstronny rozwój osobowości ucznia, kształtując przy tym takie jego cechy jak: otwartość, kreatywność, zaangażowanie, a przede wszystkim aktywność. Aktywność zmierzającą do poznawania tego, co nieznane i zrozumienia tego, co jeszcze nie zrozumiałe. Aktywność, której wynikiem będzie długotrwała motywacja do podejmowania dalszej nauki i rozwoju własnych zainteresowań i zdolności.
Unijny projekt "Nauka kluczem do przyszłości", realizowany od marca 2009 roku w szkołach gminy Skoczów, wspiera realizację tychże przesłanek - zapewnia szkole środki na prowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych w ramach kluczowych kompetencji (informatyka, matematyka, język angielski i niemiecki oraz przyroda), a tym samym podnosi i wyrównuje szanse edukacyjne uczniów z naszego regionu.
W naszej szkole, podobnie jak w wielu innych, chętnych na zajęcia uczniów było tak wielu, że trzeba było przeprowadzić wstępną selekcję i dać szansę udziału w zajęciach chociaż z jednego przedmiotu jak największej liczbie uczniów. Mimo drobnych problemów organizacyjnych, związanych głównie z trudnością w dopasowaniu dni i godzin odbywania się zajęć, realizacja projektu przebiega bardzo dobrze. Uczniowie nie tylko zdobywają dodatkowe wiadomości i umiejętności, ale także uczą się współpracy w grupie zróżnicowanej zarówno pod względem wieku, jak i poziomu wiedzy. A ponieważ zajęcia obfitują w aktywizujące metody pracy i są pełne różnorodnych form zapewniających naukę poprzez zabawę, uczniowie nigdy się nie nudzą i chętnie przychodzą na kolejne spotkania. Spotkania, które są dla nich organizowane po to, aby zrozumieli, że nauka to przecież cenny dar, a nie ciężki obowiązek.
Joanna Radwan-Kmiecik
***
Realizację zajęć pozalekcyjnych w ramach projektu "Nauka kluczem do przyszłości" rozpoczęliśmy 23 marca 2009 roku we wszystkich szkołach podstawowych i gimnazjalnych Gminy Skoczów. Zajęcia prowadzone były do 18 czerwca 2009 roku, po czym nastąpiła przerwa wakacyjna. Zajęcia pozalekcyjne wznowiono z dniem 14 września 2009 roku i potrwają do 31 maja 2010 roku. W trakcie zajęć pozalekcyjnych w zależności od potrzeb uczniów realizowane są zajęcia przypominające, utrwalające, a także poszerzające dotychczasową wiedzę. Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych, form audiowizualnych, a w młodszych grupach opierają się także o zabawy ruchowo – rytmiczno - muzyczne. Uczniowie szkół gimnazjalnych mają dodatkowo zajęcia z przedsiębiorczości, gdzie poruszają tematy związane z osobowością człowieka, jego potrzebami i planowaniem przyszłości, ekonomiką, gospodarką rynkową oraz komunikacją interpersonalną. Dopełnieniem są spotkania grupowe i indywidualne z doradcami zawodowymi.
Największym zainteresowaniem cieszy się język angielski i informatyka zwłaszcza u naszych najmłodszych uczestników.
Uczestnicy: Ilość godz.: Przedmiot
| Uczniowie gimnazjów | Uczniowie szkół podstawowych | razem |
| Przedmiot | Ilość godzin |
Matematyka | 212 | 329 | 541 |
| Matematyka | 695 |
Informatyka | 159 | 467 | 626 |
| Informatyka | 872 |
J. angielski | 154 | 558 | 712 |
| J. angielski | 887 |
J. niemiecki | 146 | 202 | 348 |
| J. niemiecki | 657 |
Przyroda | 269 | 303 | 572 |
| Przyroda | 662 |
Przeprowadzono 336 godzin doradztwa zawodowego oraz 529 godzin zajęć z przedsiębiorczości. Do tej pory z zajęć z przedsiębiorczości i doradztwa skorzystało 1133 uczniów gimnazjum.