Nazwa projektu: "Skoczki chcą się uczyć"
Charakterystyka projektodawcy: Gmina Skoczów, jest położona w województwie śląskim w powiecie cieszyńskim. To typowa gmina miejsko-wiejska licząca ponad 25.000 mieszkańców. Prawie połowa z nich zamieszkuje tereny wiejskie (10.930). Drugą część stanowią mieszkańcy Skoczowa (14.612). Gmina Skoczów jest wkomponowana w krajobraz wzniesień podnóży Beskidu Śląskiego, położona jest w dolinie Wzgórza Kaplicówka oraz Górki Wiślickiej. Jak głosi legenda już od VII do IX wieku tereny dzisiejszego Międzyświecia zamieszkiwało plemię Gołęszyców. Prastary gród nazywany "Piekiełkiem" w X wieku przeniesiono bliżej rzeki Wisły, gdzie założono nową osadę – Skoczów. Najstarsza wzmianka pisana o Skoczowie pochodzi z 1232 roku. Skoczów: "pierwsze miasto nad Wisłą od jej źródeł" – jak napisał Jan Długosz w "Dziejach Polski", należy do najstarszych śląskich miast. Przez miasto przebiegały szlaki: bursztynowy, miedziany oraz najbardziej znany – solny, wiodący z Krakowa na Morawy.
Całkowity czas trwania projektu: 01.07.2008 – 22.12.2008
Obszar: Województwo Śląskie, Powiat Cieszyński, Gmina Skoczów.
Sposób finansowania projektu: Projekt uzyskał 100% dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Charakterystyka grupy uczestników projektu: Grupę docelową stanowiło 1407 dzieci ze szkół podstawowych z terenu gminy Skoczów. Dzieci wiejskie znacznie rzadziej korzystają z dodatkowych oferowanych przez szkoły i inne podmioty zajęć pozaszkolnych. Często przeszkodą jest brak środków finansowych, który wiązać należy ze statusem społecznym rodziny. Umiejętność uczenia się i gotowość do samokształcenia jest kwintesencją kluczowych, z punktu widzenia współczesnych pracodawców, kompetencji. Błyskawiczny rozwój i zmiany, które zachodzą we współczesnym świecie sprawiają, że tak naprawdę nie sposób przewidzieć, jakie wymagania będzie stawiał rynek pracy i jak z posiadanej wiedzy trzeba będzie korzystać. Stąd potrzeba wielu różnych umiejętności, które pozwolą na rozsądne zmierzenie się z nowymi sytuacjami. Brak świadomości wagi edukacji, staje się, więc dużą przeszkodą w życiu dorosłym.
Główne cele projektu: Ideą projektu "Skoczki chcą się uczyć" było uzmysłowienie dzieciom, że nie tylko szkoła jest miejscem zdobywania nowych umiejętności i wiedzy oraz, że kształcenie przez całe życie pomaga w realizacji marzeń nie tylko zawodowych. Celem głównym projektu było zachęcenie najmłodszych mieszkańców gminy Skoczów do kształcenia przez całe życie. Cele szczegółowe to m.in.: uzmysłowienie dzieciom, że nie tylko szkoła jest miejscem zdobywania nowych umiejętności i wiedzy; zwrócenie uwagi na różne możliwości i techniki kształcenia oraz zmiana sposobu myślenia o nauce.
Opis podejmowanych działań: Podczas realizacji projektu odbywały się interaktywne spotkania z dziećmi szkół podstawowych z klas od I do VI (łącznie odbyło się 28 tego rodzaju spotkań). Ich celem była promocja idei nieustannego kształcenia, zaprezentowanie różnych form i możliwości zdobywania wiedzy. Z uwagi na specyficzną grupę docelową zostało zlecone opracowanie autorskiego programu spotkań, które poprzez zabawę, w różny sposób promowały edukację. Autorskie przedstawienie przygotowało Cieszyńskie Stowarzyszenie Młodzieży Twórczej. Nie było to łatwe zadanie, bo dzieci to najtrudniejszy i najbardziej wymagający odbiorca. Wszystkie spotkania prowadziły postacie z herbu Skoczowa – Skoczki, obie niezwykle wyraziste. Skoczek Naukowiec symbolizujący dorosłego, wykształconego człowieka i Skoczek Mały – bardzo zabawna postać, która jeszcze sama nie wie, czy warto uczyć się przez całe życie. Skoczki dość łatwo nawiązywały kontakt z widownią, choć niekiedy wymagało to różnych zabiegów i niewielkich korekt scenariusza. Dzieci bez problemów utożsamiały się z postacią Skoczka Małego (na zdjęciach w żółtym kostiumie) i wspólnie z nim przekonywały się o zaletach kształcenia ustawicznego. W konkursie literackim pojawiło się nawet opowiadanie, w którym autorka pisała: "to my, Skoczki, dzieci Skoczowa". Jednym z zadań Skoczków było uatrakcyjnienie spotkań, a odwołanie się do lokalnej tradycji i elementów historycznych miało nie tylko charakter dydaktyczny. Celem było również ugruntowanie lokalnej tożsamości wśród najmłodszych mieszkańców gminy. Spotkania ze Skoczkami odbywały się w Skoczowie i okolicznych sołectwach: Pogórzu, Pierśćcu, Kiczycach i Ochabach. Uczestnicząc w nich dzieci dowiadywały się, gdzie poza szkołą można podejmować naukę, poznawały różnorodne techniki zdobywania wiedzy. Wszystkie spotkania rozpoczynały się melodią "Przez wodę koniczki" – hymnem Skoczowa i sporem Skoczków trzymających flagę z herbem miasta o to, czyj dziadek jest na nim umieszczony. Dzieci pytane w czasie spotkań o tę melodię często nie potrafiły udzielić poprawnej odpowiedzi. Zupełnie inaczej było w ankiecie przeprowadzonej na zakończeniu projektu, gdzie uzyskano ponad 91 proc. poprawnych odpowiedzi. Podobnie było z pytaniem o rzeźbę znajdującą się na fontannie na skoczowskim Rynku. W niektórych szkołach dzieci doskonale znały odpowiedź, w innych nikt lub pojedyncze osoby. Sytuacja diametralnie zmieniła się po realizacji projektu. Podczas trwających ponad dwie godziny spotkań wykorzystano duże i małe kukiełki, nie brakowało zabawnych dialogów. Postacie Babci, Dziadka i Wnuczka miały pokazać widowni, że uczyć można się w każdym wieku. Istnieją przecież kursy dla najstarszych. Kiedy jest się Babcią czy Dziadkiem niekoniecznie trzeba siedzieć w domu. Można prowadzić aktywny tryb życia, zdobywać wiedzę i poszerzać swoje horyzonty, bo na naukę nigdy nie jest za późno. Wspólnie z Panem Inżynierem dzieci stawiały wymarzoną budowlę. Czego tam nie było! Kino, przedszkole, szkoła, kościół, wielki sklep. Konstrukcje proste i tak abstrakcyjne, jakie mogą urodzić się jedynie w dziecięcej wyobraźni. Jeszcze większą atrakcją było łowienie kolorowych rybek w wyimaginowanej rzece wspólne z Dziadkiem i Wnuczkiem. Dziadek, członek Koła Wędkarskiego ochoczo prezentował swoje hobby. Praktycznie wszystkie dzieci próbowały łowić rybki z krainy wyobraźni i okazało się, że to nie taka łatwa sprawa. Na szczęście można było próbować aż do skutku. W zabawie uczestniczyli również opiekujący się nimi nauczyciele. Swoje hobby zaprezentowała także Pani Pojka. W tej części spotkania można było spróbować trudnej sztuki żonglowania. I tu chętnych nie zabrakło. – Gdy przystępowaliśmy do realizacji projektu byliśmy pełni obaw, czy uda się dotrzeć do dzieciaków i "sprzedać" im ideę projektu – ideę uczenia się przez całe życie. Powiem szczerze, że sformułowania typu "kształcenie ustawiczne", pomimo wagi ich znaczenia i mnie przyprawiają o gęsią skórkę. Okazało się jednak, że wszystko zależy od sposobu podania informacji, a Skoczki były po prostu strzałem w dziesiątkę. Zresztą efekty pracy naszych kochanych Skoczków widać obecnie podczas realizowanego projektu z zakresu zajęć pozalekcyjnych. Z chętnymi nie ma żadnych problemów, mało tego nie jesteśmy w stanie sprostać zapotrzebowaniu dzieciaków na zdobywanie wiedzy, a o to przecież chodziło:) – mówi koordynator projektu, Ewelina Dobrowolska. Realizację projektu zakończyło 29 spotkanie podsumowujące w Miejskim Domu Kultury w Skoczowie, podczas którego ogłoszono wyniki konkursu plastycznego i literackiego. Do konkursu plastycznego zgłoszono 80 prac ze wszystkich szkół gminy Skoczów. Komisja wyłoniła 4 laureatów i nagrodziła 10 prac. Do konkursu literackiego zgłoszono 31 prac z 4 szkół podstawowych. Komisja przyznała 4 nagrody i 6 wyróżnień. Nagrody laureatom wręczała burmistrz Janina Żagan. Następnie o swoich pasjach opowiadały: Anita Stokłosa, szyjąca ubrania dla popularnych lalek Barbie; aktorka Ewa Polak-Walesiak prezentowała swoje ulubione lalki teatralne, Jolanta Wozimko przyniosła ze sobą przepiękne muszle ze swojej kolekcji. O projekcie Latająca Akademia Sztuk opowiadała Sławomira Kalisz, a umiejętności na scenie zaprezentowała Młodzieżowa Grupa Kuglarska z Cieszyna.
Rezultaty projektu: W projekcie zaplanowano osiągnięcie zarówno twardych jak i miękkich rezultatów. Najmłodsi mieszkańcy gminy dowiedzieli się gdzie poza szkołą można podejmować naukę, poznali różnorodne techniki zdobywania wiedzy. Interaktywne spotkania pozwoliły na zmianę postawy wobec edukacji u dzieci. Zaplanowane działania przyczyniły się do podniesienia samooceny dzieci z terenu gminy dzięki poprawie ich umiejętności komunikacyjnych i uzyskaniu nowych informacji dotyczących kształcenia. Jednym z rezultatów miękkich jest zwiększenie motywacji do kształcenia przez całe życie, co ściśle odnosi się do celu głównego projektu. Wartością dodaną projektu jest podniesienie świadomości tożsamości lokalnej wśród dzieci dzięki wykorzystaniu elementów tradycyjnych i historycznych, w tym postaci Skoczków występujących w herbie miasta. Aby możliwe było choć częściowe zmierzenie miękkich efektów realizacji projektu przeprowadzono badanie ankietowe, na podstawie którego śmiało można orzec, że działania zakończyły się sukcesem. Dzieci chcą się dokształcać i rozwijać własny potencjał. Utrwaliły wiedzę o różnorodnych możliwościach i technikach kształcenia. Wiedzą gdzie poza szkołą można podejmować naukę. Nauka kojarzy im się z wysiłkiem intelektualnym, ale i z poznawaniem świata, ciekawymi, nowymi umiejętnościami i wiedzą. Szkoła to nie tylko rygor, zasady i obowiązki, ale i miejsca przyjazne, gdzie można i warto interesująco spędzić czas, rozwijać własne hobby. Odpowiedzi ankietowe wskazują na dość wysoką samoocenę beneficjentów, jest w nich dużo pozytywnej energii i wiara w jasną przyszłość, marzenia. Na spotkaniu podsumowującym dzieci zasypywały zaproszonych gości pytaniami, były zainteresowane nowymi informacjami. Zatem ich umiejętności komunikacyjne rozwijają się. Z ankiet wynika jasno, że u dzieci podniosła się świadomość tożsamości lokalnej, ponieważ 90 proc. uczniów rozpoznaje hejnał i herb Skoczowa. Aż 76 proc. uczniów chce brać udział w zajęciach pozaszkolnych, mają motywacje do rozwijania umiejętności i zdolności. Nauka otwiera przed dziećmi interesujący świat. Projekt zapoczątkował działania promujące kształcenie przez całe życie dając dobre rezultaty. W przyszłości warto pomyśleć o utrwalaniu tych rezultatów i kolejnych działaniach wspierających te ideę. Wówczas będzie szansa na trwałą zmianę mentalności i pozytywne oddziaływanie beneficjentów na całą społeczność gminy Skoczów.
Sposoby promocji projektu: W ramach promocji projektu przygotowane zostały plakaty i rolbaner wykorzystywane m.in. w czasie spotkań w szkołach. Na zakończenie wydrukowany został folder podsumowujący projekt. Przygotowano również prezentację multimedialną. Informacje poświęcone projektowi zamieszczane były na stronach internetowych Urzędu Miejskiego w Skoczowie: www.um.skoczow.pl oraz www.skoczow.pl a także w Informatorze Samorządowym "Wieści Skoczowskie", w prasie lokalnej ukazującej się na terenie powiatu cieszyńskiego m.in. "Głosie Ziemi Cieszyńskiej", "Polska Dziennik Zachodni" oraz "Czasie Skoczowa", na stronach lokalnych portali internetowych: ox.pl i gazetacodzienna.pl. Realizacja projektu wzbudziła również zainteresowanie telewizji, dlatego informacja o realizacji programu została wyemitowana na antenie TVP KATOWICE. Wnioskodawca zadbał, aby wszystkie materiały związane z realizacją projektu zawierały informacje o fakcie jego współfinansowania przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i były opatrzone logo UE oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zgodnie z wymaganiami w tym zakresie.